Prečo je chudnutie v dospelosti ťažšie ako za mlada?

Takmer každý z nás sa už v živote snažil dodržiavať určitú diétu s vidinou schudnúť pár kíl alebo jednoducho v snahe udržať sa fit. Keď sa však na to pozrieme spätne, máme pocit, že v mladosti sme pre udržanie váhy nemuseli robiť takmer nič. Čím je to spôsobené?

Je to fyziologicky dané, že metabolizmus sa s narastajúcim vekom spomaľuje. Týka sa to dokonca aj aktívnych ľudí, ktorý sa snažia zaradiť pohyb do svojho každodenného života. Je to spôsobené tým, že postupom času dochádza k úbytku svalovej hmoty, ktorá je nahrádzaná tukom. Svaly si pre svoju funkciu vyžadujú veľké množstvo energie, ktorú získavame metabolickými reakciami a preto pri poklese svalovej hmoty už nie potrebná toľká energia a postupne dochádza aj k zníženiu metabolizmu.

Stravovacie návyky však ešte pomerne dlhšie ostávajú rovnaké a tak máme rovnaký príjem energie, ktorý naše telo v takom množstve už nepotrebuje a tak si ju odkladá do zásob a to v podobe tukov.

Problém môže byť prehĺbený v prípade kedy starší ľudia začnú mávať pri pohybe bolesti a tak sa uchyľujú k sedavejšiemu spôsobu života, čo opäť môže viesť ku zvýšeniu telesnej váhy.

Významnú úlohy v riadení metabolizmu zohrávajú aj hormóny. Hlavné zmeny nastávajú u žien v období menopauzy, kedy dochádza k poklesu hladiny estrogénov a u mužov postupne klesá testosteron. V oboch prípadoch to spôsobí stratu svalovej hmoty a pokles bazálneho metabolizmu.

Bolo zistené, že so zvyšujúcim sa vekom dochádza aj k poklesu zmyslových vnemov, konkrétne chuť a čuch, čo môže mať za následok preferovanie chuťovo výrazných jedál ako sú sladkosti, sladené nápoje a podobne. Takisto to môže viesť k jednotvárnosti stravy a postupnému vzniku nedostatku niektorých živín. To môže byť jeden z prípadov, kedy je vhodné siahnuť po zdravých výživových doplnkoch, ktoré môžu daný deficit pomerne rýchlo a jednoducho doplniť, presne tým, čo nám chýba.

Leave a Reply