Hovorí sa, že zdravie máme len jedno a preto by sme si ho mali čo najviac vážiť. Je na každom z nás aby sme pre jeho udržanie urobili čo najviac. Dodržiavanie zásad zdravej výživy nie je predsa nič zložité a dokážeme tým ovplyvniť tak veľa.

Čo by mala naša strava obsahovať a aký je význam a vplyv jednotlivých zložiek stravy na náš organizmus? Hlavné tri zložky potravy tvoria cukry, tuky, bielkoviny. Medzi ďalšie zložky, ktoré sú pre nás nevyhnutné patria: vláknina, vitamíny, voda, soli.

Čo sa týka bielkovín, tie patria medzi základné stavebné jednotky všetkých buniek, podieľajú sa na regenerácií, raste, a obranyschopnosti organizmu, taktiež sú súčasťou enzýmov a hormónov, ktoré sú pre nás nevyhnutné. Mali by tvoriť približne pätnásť percent našej stravy a získavame ich hlavne z mliečnych výrobkov, mäsa, vajec- živočíšne bielkoviny alebo rastlinné bielkoviny obsiahnuté v strukovinách.

Tuky sa podieľajú hlavne na produkcií energie, ukladajú sa do zásob a rozpúšťajú sa v nich v tukoch rozpustné vitamíny A, D, E, K, a takisto sa podieľajú na termoregulácií. Rozlišujeme dve základné skupiny a to sú: nasýtené a nenasýtené. Nenasýtené tuky sú pre náš organizmus veľmi dôležité, nakoľko pomáhajú predchádzať srdcovo-cievnym ochoreniam a znižujú hladinu zlého cholesterolu. Naopak nasýtené tuky zvyšujú riziko týchto ochorení a preto by sme ich mali v strave obmedzovať. Zastúpenie tukov v strave by malo byť dvadsaťpäť percent a ich hlavným zdrojom sú ryby, semená, rastlinné oleje, mäso (hlavne kuracie).

Treťou dôležitou zložkou sú cukry, ktorých hlavnou úlohou je prísun energie a jej zásoba, pri námahe bránia odbúravaniu svalov a podieľajú sa na udržiavaní stálej hladinu cukru v krvi. Rozlišujeme jednoduché cukry, ktoré sa rýchlo dostanú do krvi, náhle zvýšia hladinu inzulínu a bránia tak využitiu glukózy, glykogénu a tukov. Lepšie sú zložité cukry- polysacharidy, ktoré sa do krvi uvoľňujú postupne. Ich zastúpenie v strave by malo byť šesťdesiat percent a hlavným zdrojom sú zemiaky, obilniny, ovocie, med.